Drošības spilveni: ko ir svarīgi zināt

Drošības spilveni: ko ir svarīgi zināt

Vairāku desmitu gadu garumā autoražotāji ir aktīvi strādājuši, lai samazinātu nopietnu traumu iespējamību autoavārijās. Viens no labākajiem risinājumiem šajā jomā ir drošības spilveni, kas ir atbildīgi par miljoniem izglābto dzīvību. Saskaņā ar ASV Lielceļu drošības apdrošināšanas institūtu drošības spilveni spēj samazināt letāla iznākuma varbūtību par trešdaļu un dažreiz uz pusi. Tomēr nepareizi izmantojot, tie var būt bīstami. Mēs jums pastāstīsim, kā darbojas drošības spilveni, kā tos izmantot, un kādos gadījumos tie ir jāatspējo.

 8 interesanti fakti par drošības spilveniem 

  1. Pirmos drošības spilvenu patentus 1951. gadā vienlaikus saņēma Valters Linderers no Vācijas un Džons Hetriks no ASV. Viņu izstrādātās ierīces spilvenu uzpūšanai izmantoja saspiestu gaisu. Ļoti lēnas aktivācijas un, tādējādi, nepietiekamas veiktspējas dēļ šis jauninājums neguva plašu izplatību.
  2. 1963. gadā japānis Jasuzaburo Kobori piedāvāja spilvenauzpūšanaiizmantot nevis saspiestu gaisu, bet gan piropatronu. Tomēr Japānas ugunsdrošības likumu dēļ Kobori risinājums saskārās ar daudziem ierobežojumiem, tādēļ turpmākie pētījumi šajā jomā tika pārtraukti.
  3. 1968. gadā izgudrotājs Alens Brīds ieviesa pirmo trieciena sensoru, nodrošinot automātisku drošības spilvenu sistēmas nostrādāšanu.
  4. Pirmā sērijveidā ražotā automašīna, kas bija aprīkota ar priekšējo drošības spilvenu, bija American Oldsmobile Toronado 1973. Eiropā šis jauninājums tika ieviests 1980. gadā Mercedes-Benz S-klases sedanā.
  5. Dažādos laika posmos šo tehnoloģiju attīstīja daudzi slaveni autoražotāji:
    • 1994. gadā uzņēmums Volvo savās automašīnās sāka uzstādīt sānu drošības spilvenus. Šie drošības spilveni ir paredzēti iegurņa, krūškurvja un vēdera aizsardzībai, kā arī novērš asu priekšmetu iekļūšanu salonā. 
    • 1996. gadā Korejas autoražotājs KIA sāka izmantot ceļu drošības spilvenus, kas bija paredzēti slodzes samazināšanai uz apakšējām ķermeņa daļām.
    • 1998. gadā Toyota un Volvo ieviesa speciālus aizkarus, kas novērš galvas traumas sānu triecienu un apgāšanās gadījumā. Neatkarīgi no to pamata funkcijām, uzņēmumu izveidotās ierīces neļāva automašīnā iekļūt sasistam stiklam un nepieļāva pasažieru izmešanu. 
    • 2009. gadā Toyota prezentēja vēl vienu risinājumu – centrālo drošības spilvenu. Tā funkcija ir aizsargāt autovadītāju un pasažierus no sekundāriem ievainojumiem, ko izraisa, piemēram, saskare vienam ar otru.
    • 2012. gadā Volvo sāka rūpēties par gājējiem, uzstādot piepūšamo ierīci zem dzinēja pārsega. 
    • Tajā pašā 2012. gadā Ford Eiropā prezentēja drošības jostas ar iebūvētiem piepūšamiem elementiem. Tie nodrošina vienādu spēka spēka sadalījumu, kas arī mazina smagu ievainojumu varbūtību, it īpaši bērniem.
  6. Šobrīd maksimālais piepūšamo ierīču skaits automašīnā var sasniegt 14.
Piepūšamo ierīču skaits automašīnā var sasniegt 14
  1. Ierīces spilvens ilgu laiku ir salocītā stāvoklī. Lai nepieļautu, ka tā krokas salīp, ražotāji izmanto talku vai cieti kā smērvielu. Tās ir vielas, kuras pēc sistēmas nostrādāšanas var redzēt salonā.
  2. Parasti pilnīga drošības spilvena nostrāde aizņem no 0,01 līdz 0,05 sekundes. Cilvēkam ir nepieciešams vairāk laika, lai pamirkšķinātu: vidēji mirkšķiens aizņem 0,05 sekundes.

 9 padomi no AUTODOC pareizai drošības spilvenu lietošanai 

  1. Vienmēr izmantojiet drošības jostas. Drošības spilvens nav to aizstājējs, tikai papildinātājs. Nostrādāšanas laikā tas pārvietojas uz personu ar ātrumu 300 km/h. Jūs varat saņemt nopietnu traumu, ja neesat piesprādzējis drošības jostu.
  2. Noregulējiet sēdekli. Attālumam starp autovadītāju un stūres rata centru jābūt vismaz 25 cm. Lai to panāktu, sēdekli jāpārvieto atpakaļ vai jānoregulē atzveltne. Iepriekšējo paaudžu automašīnu īpašnieki, kuru sēdekļi nav aprīkoti ar plašu pielāgojumu diapazonu, braukšanas ērtībai var pielietot īpašus pedāļu pagarinātājus.
Noregulējiet sēdekli
  1. Pārliecinieties, ka jūsu pozīcija ir pareiza. Autovadītājiem un pasažieriem jāatrodas sēdekļu centrā vertikāli, atspiežoties pret atzveltni. Kājas jānovieto uz grīdas. Nedrīkst atspiesties pret drošības spilvenu: augsta intensitāte un karstās gāzes var izraisīt traumas. Turklāt aizliegts pieslieties pie stikla, it īpaši bērniem.
  2. Uzmanieties, lai drošības spilvenu nostrādes ceļā nebūtu šķēršļu. Izvairieties no sēdekļu pārsegiem: tie var pilnībā vai daļēji mazināt sānu drošības spilvenu darbību. Durvju nodalījumos neuzglabājiet smagus vai asus priekšmetus: sistēmas nostrādes gadījumā tie var radīt traumu. Tā paša iemesla dēļ ir aizliegts turēt somu vai citus priekšmetus uz ceļiem.
  3. Neuzstādiet bērnu sēdeklīti priekšējā sēdeklī. Ieteicams transportēt bērnus līdz 12 gadu vecumam sēdeklītī uz aizmugurējām sēdvietām. Turklāt dažās valstīs tas ir obligāts. Ja jums ir nepieciešams uzstādīt bērnu sēdeklīti uz priekšējā sēdekļa, pārvietojiet to uz aizmuguri, cik tālu vien iespējams, un, ja nepieciešams, atspējojiet sistēmu. Lielākajā daļā mūsdienu automašīnu tā tiek automātiski izslēgta.
Neuzstādiet bērnu sēdeklīti priekšējā sēdeklī
  1. Grūtniecēm pēdējā trimestrī nevajadzētu atteikties izmantot šo tehnoloģiju. Neskatoties uz paaugstinātu augļa traumas risku ar nostrādājušu ierīci, parasti atsitoties pret stūres statni sekas ir smagākas. Tādēļ pienācīgi pielāgotas un piesprādzētas drošības jostas līdztekus ar aktivizētiem drošības spilveniem nodrošina visaugstāko drošības līmeni. Tomēr labāk atteikties no brauciena ar automašīnu vēlīnās grūtniecības stadijās, it īpaši pie stūres.
  2. Pārtrauciet smēķēšanu pie stūres. Pīpe vai elektroniskā cigarete ir ne tikai uzmanību novēršošs faktors, bet arī ļoti augsts risks gūt nāvējošu traumu, nostrādājot drošības spilvenam.
Pārtrauciet smēķēšanu pie stūres
  1. Uzturiet sistēmu darba kārtībā. Atbilstošs mērinstrumentu paneļa brīdinājuma indikators norāda sistēmas pienācīgu darba kārtību. Tas iedegas, kad aizdedze tiek ieslēgta, un izslēdzas pēc 5-6 sekundēm. Ja braukšanas laikā brīdinājuma signāls nepārtraukti deg vai laiku pa laikam mirgo, jums vajadzētu apmeklēt tehniskās apkopes staciju, lai veiktu detalizētu diagnostiku.
  2. Nekad nenoņemiet apvalku un neveiciet remontdarbus zonā, kur atrodas piepūšamās ierīces, iepriekš neatslēdzot akumulatoru. Tikai atvienojot strāvas padevi, jūs pasargāsiet sevi no pēkšņas drošības spilvenu nostrādes.
Atslēdzot akumulatoru

Secinājums

Bez šaubām drošības spilveni ir viens no labākajiem tehnoloģiskajiem risinājumiem, kas pasargā autovadītāju un pasažierus no traumām negadījuma gadījumā. Tomēr, neskatoties uz acīmredzamām priekšrocībām, tie ir saistīti ar zināmu bīstamību, tāpēc ir stingri jāievēro daži ekspluatācijas noteikumi. Ievērojot tos, un līdztekus ar citu pasīvo un aktīvo drošības sistēmu izmantošanu, jūs spēsiet pasargāt sevi un savus pasažierus no dažādām neparedzētām situācijām uz ceļa.

    Jūsu profils ir jūsu personīgais palīgs.

    Ar to var izsekot automašīnas izdevumus, saglabāt servisa gramatiņu, detaļu maiņas grafiku, piezīmes un dokumentus.