CVT ir bezpakāpju variatora transmisija. Tas ir automātiskās transmisijas veids. Tas nodrošina vienmērīgu pārnesumskaitļa regulēšanu. Tai nav fiksētas pozīcijas. Tā automātiski saskaņo kloķvārpstas apgriezienus ar dzinēja slodzi. To izstrādāja holandiešu uzņēmums DAF un sākotnēji to sauca par Variomatic.
Mūsdienās dažādi CVT varianti tiek uzstādīti Dodge, Jeep, Mitsubishi, Fiat, Peugeot, Mini, Opel un citu marku automašīnās. Vairums ražotāju to bezpakāpju variatora pārnesumkārbām ir piešķīruši pašmāju nosaukumus.
Populārākie variatori:- Autotronic (Mercedes-Benz);
- Lineartronic (Subaru);
- Durashift CVT un Ecotronic (Ford);
- Multimatic (Honda);
- Multidrive (Toyota);
- Xtronic un Hyper (Nissan);
- Multitronic (Audi).
- ķīļsiksnas;
- toroidālie;
- ķēdes.
Variatora darbības princips
Mūsdienu automašīnās visizplatītākie ir ķīļsiksnu variatori, kuru darbības princips balstās uz to elementu darba diametra izmaiņām. Ķīļsiksnu variatoru konstrukcijā izmanto koniskos skriemeļus, kas sastāv no divām daļām. Attālums starp katra skriemeļa konusiem un diametrs tiek regulēti automātiski, izmantojot servopievadus, un ir atkarīgs no dzinēja apgriezienu skaita un automašīnas ātruma. Ķīļsiksna tiek izmantota dzenošā momenta pārvadei starp 2 skriemeļiem. Ķēdes variatoros siksnu vietā tiek izmantota plata plākšņu ķēde.
Toroidālajiem variatoriem ir sarežģītāka konstrukcija, un mūsdienās tie tiek izmantoti visai reti.
CVT uzstādīšanas priekšrocības
Komentēt