XWD: definīcija, funkcija, darbības princips un atteices cēloņi

XWD: definīcija, funkcija, darbības princips un atteices cēloņi

XWD, Cross-Wheel Drive vai Haldex Generation 4 ir pilnpiedziņas sistēmas nosaukumi, kas pirmo reizi parādījās 2008. gadā Saab Turbo X modelī. To izstrādāja zviedru uzņēmums Haldex Group sadarbībā ar Saab Automobile AB. Tā nodrošina optimālu griezes momenta sadalījumu starp priekšējo un aizmugurējo asi atbilstoši braukšanas stilam un transportlīdzekļa ekspluatācijas apstākļiem. Tas novērš riteņu buksēšanu un veicina degvielas patēriņa efektivitāti. Šī sistēma tika uzstādīta uz Saab 9-3, Saab 9-5 un Opel Insignia līdz pat 2011. gadam.

Kā darbojas XWD

Sistēmu kontrolē elektroniskais bloks, kas sazinās ar dzinēja, transmisijas un ABS un ESP vadības blokiem. Informācija par riteņu griešanās ātrumu, bremzēšanas spēku un pagriešanās ātrumu tiek nosūtīta uz sistēmas vadības bloku un tiek izmantota jaudas noņemšanas kārbas kontrolei. Tā pārvada dzinēja griezes momentu caur kardānvārpstu uz elektroniski vadāmu, palielinātas berzes diferenciāli. Pēdējais sadala griezes momentu starp aizmugurējiem riteņiem. 

Griezes momenta pārvade

  • Līdz pat 100% uz jebkuru asi buksēšanas gadījumā.
  • 50% abām asīm, lai optimizētu paātrinājumu, uzlabotu vilci un stabilizētu transportlīdzekļa stāvokli.
  • 90% no priekšējiem riteņiem, braucot pa automaģistrāli, lai nodrošinātu efektīvu degvielas patēriņu.
  • Apmēram 60% uz priekšējo asi, braucot pa slapju vai slidenu virsmu.
  • Līdz pat 85% uz vienu no aizmugurējiem riteņiem, ja manevrēšanas laikā ir nepieciešama maksimāla vilce.

XWD trūkumi

  • Blīves ātrāk nolietojas.
  • Transmisijas šķidrums ātri zaudē savus raksturlielumus.
  • Sistēmai nepieciešama bieža apkalpošana.