Sintētiskā eļļa vai minerāleļļa: kura ir piemērotāka jūsu automašīnai

Sintētiskā eļļa vai minerāleļļa: kura ir piemērotāka jūsu automašīnai

Mūsdienās automašīnu tirgū ir ļoti dažādas motoreļļas. Tās atšķiras pēc sastāva, cenas, viskozitātes, kvalitātes un ilgnoturības. Šobrīd ir īpašs pieprasījums pēc sintētiskās eļļas. Mēs jums pastāstīsim, kādas tās ir un kādas ir to priekšrocības salīdzinājumā ar parastajām eļļām. Mēs arī palīdzēsim izvēlēties piemērotāko eļļošanas materiālu jūsu automašīnai. 

Kas ir sintētiskā motoreļļa?

Sintētiskās eļļas no minerālām atšķiras ar dziļāku attīrīšanu, kā arī ar piedevu sarakstu. Dažādām sintētiskām eļļām var būt arī atšķirīgs sastāvs un raksturlielumi. Kā bāzes eļļa tajās var tikt izmantotas minerāleļļas, kas rafinētas ar hidrokrekinga metodi, kā arī glikolu, ēteru un esteru, polialfaolefīnu un citu ķīmisku vielu atvasinājumi. Dažreiz tiek sajauktas dažādas bāzes izejvielu grupas. Šādi produkti parasti tiek iekļauti sintētisko maisījumu grupā, un tie dažreiz tiek saukti par pussintētiskiem eļļošanas materiāliem. 

Kas ir sintētiskā motoreļļa

Kādas ir sintētisko motoreļļu priekšrocības?

  1. Labākas eļļošanas īpašības. Šādu produktu piedevu molekulas ir izturīgākas, tādējādi novēršot eļļas plēves iznīcināšanu lielās slodzēs. Tas nozīmē, ka dzinēja daļas tiks droši aizsargātas pat ārkārtīgi augstā temperatūrā.
  2. Izturība pret oksidāciju. Augstā temperatūrā piedevas ilgāk saglabā savas īpašības, un tas ietekmē visa produkta ilgmūžību. Turklāt šādas eļļošanas materiāls ir izturīgākas pret izdegšanu, tāpēc jums tās būs retāk jāpapildina.
  3. Degvielas ekonomija. Pateicoties produkta viendabīgajai molekulārai struktūrai, berzes koeficients starp dzinēja saskares detaļām kļūst ievērojami zemāks. Tādējādi palielinās spēka iekārtas efektivitāte, jo dzinējs tērē mazāk enerģijas, lai pārvarētu berzi.
Kādas ir sintētisko motoreļļu priekšrocības
  1. Lieliska plūstamība zemā temperatūrā. Sintētiskās eļļas zemā temperatūrā saglabā diezgan zemu viskozitātes indeksu, un tās var iesūknēt. Pateicoties tam, eļļošanas materiāls tiks piegādāts jūsu dzinējam pirmajās dažās sekundēs pēc tā iedarbināšanas pat tad, ja ārā ir sals. Tas ievērojami samazina spēka iekārtas nolietojumu, jo vairums dzinēja bojājumu rodas pirmajās tā darba minūtēs.
  2. Minimāla oglekļa nogulšņu veidošanās. Produktos ar sintētiskiem komponentiem kā bāzes eļļas tiek izmantotas dziļi rafinētas vielas, tādēļ tām gandrīz nav piemaisījumu. Pateicoties tam, uz dzinēja detaļām neveidojas nogulsnes.

Cik bieži sintētiskās eļļas ir jāmaina?

Dažās automašīnās tas jādara ik pēc 5’000 km. Citās pietiks ar eļļas maiņas intervālu 25’000 km. Šis intervāls ir atkarīgs no transportlīdzekļa konstrukcijas un izlaiduma gada, apstākļiem, kādos automašīna tiek ekspluatēta, kā arī no izstrādājuma sastāva. Tādēļ, izvēloties motoreļļu tā nomaiņai, ieteicams ir ņemt vērā transportlīdzekļa un auto ķīmijas ražotāju ieteikumus. Parasti veciem un turbopūtes dzinējiem, kā arī tiem, kas tiek izmantoti lielas slodzes apstākļos, ir nepieciešama biežāka eļļas maiņa. 

Cik bieži sintētiskās eļļas ir jāmaina

Kāda eļļas viskozitāte ir labāka?

Nepieciešamo eļļošanas materiāla viskozitāti nosaka dzinēja konstrukcija, un tā vienmēr ir norādīta transportlīdzekļa īpašnieka rokasgrāmatā. Aizliegts izmantot produktus ar dažādu viskozitāti, jo, projektējot spēka iekārtu, tiek rūpīgi izvērtēts eļļas plēves biezums, tās izturība, kā arī produkta plūstamība noteiktā temperatūrā. Neskatoties uz to, parasti autoražotāji ļauj jums izvēlēties vienu no vairākām viskozitātes iespējām. Kādu vajadzētu izvēlēties jūsu automašīnai? Kādas ir atšķirības starp 5w20 un 5w30 eļļām?

Motoreļļas viskozitāte tiek noteikta saskaņā ar SAE (Society of Automotive Engineers) standartiem. Pirmais koda cipars norāda produkta īpašības zemās temperatūrās, otrais – augstās temperatūrās. Burts „W” nozīmē, ka produkts ir paredzēts lietošanai ziemā. 

Zemas temperatūras īpašības norāda minimālo temperatūru, kurā eļļa paliek pietiekami šķidra, lai starteris varētu pagriezt dzinēju, un lai eļļas sūknis ātri sūknētu eļļošanas materiālu caur sistēmu. Attiecīgi 0W kategorijas eļļām ir optimāli raksturlielumi dzinēja darbībai -35°C, 5W – -30°C, 10W – -25°C, 15W – -20°C, 20W – -15°C, 25W – -10°C temperatūrās.

Izvērtējot augstas temperatūras īpašības, apkārtējās vides temperatūrai nav nozīmes, jo pat aukstā laikā dzinēja detaļas ievērojami sakarst. Tādēļ, lai noteiktu eļļas klasi, tiek ņemta vērā kinemātiskā un dinamiskā viskozitāte, kas tiek mērīta 100°C un 150°C temperatūrā. Pieejamas 20, 30, 40, 50 un 60 klases, kur eļļošanas materiāli ar augstāku klasi ir viskozāki. 

Tāpēc, ja salīdzināt eļļošanas materiālus 0W20 un 5W20, pirmais var nodrošināt uzticamāku dzinēja darbību zem nulles esošās temperatūras. Vienlaikus abu produktu augstas temperatūras īpašības ir vienādas. Tādēļ, ja jūs dzīvojat reģionā ar maigām ziemām, nav nepieciešams iegādāties 0W20 eļļas: to cenas parasti ir augstākas. 

Eļļošanas materiālus 0W20

Produktiem, kas apzīmēti ar 5W20 un 5W30, atšķirība ir augstas temperatūras īpašībās. 5W30 klases eļļa ir blīvāka. Tā veido biezāku eļļas plēvi uz dzinēja detaļām ar augstu bīdes stabilitāti. Tāpēc tā ir piemērotāka dzinējiem, kurus izmanto pie augstākām slodzēm. Viskozāki eļļošanas materiāli ir noderīgi arī tad, ja transportlīdzeklis tiek ekspluatēts lielpilsētā ar pastāvīgiem satiksmes sastrēgumiem. 

Neskatoties uz to, 5W20 eļļošanas materiāli tiek uzskatītas par energotaupošiem, jo ​​dzinējs patērē mazāk enerģijas, lai pārvarētu rites pretestību to salīdzinoši mazā blīvuma dēļ. Tādēļ to var izmantot arī ātrgaitas sporta automašīnās. Tomēr šajā gadījumā maiņas intervāli kļūst īsāki, un transportlīdzekļi tiek aprīkoti ar speciāli konstruētiem dzinējiem ar ārkārtīgi zemu klīrensu. 

Eļļošanas materiālus 5W20

Vai ir iespējams sajaukt parasto un sintētisko eļļas?

Motoreļļas ar dažādiem sastāviem nav ieteicams sajaukt. Tie var saturēt nesaderīgus komponentus, kuru dēļ produkts var sākt veidot duļķes vai nosēdumus, vai arī tas var mainīt to ekspluatācijas īpašības.

Ja vēlaties pāriet uz jauna veida eļļu, un ražotājs pieļauj šādas izmaiņas, jums būs pilnībā jāiztukšo eļļošanas materiāls, sistēma jāizskalo un pēc tam jāielej jaunais produkts.

Vai ir iespējams sajaukt parasto un sintētisko eļļas

Secinājums

Dzinēja ilgmūžība ir atkarīga tieši no tā, vai izvēlējāties pareizo produktu, vai nē. Turklāt tā raksturlielumi daudzos veidos nosaka arī dzinēja veiktspēju. Mēs ceram, ka iepriekš sniegtā informācija palīdzēs jums viegli atrast piemērotāko eļļošanas materiālu jūsu automašīnai.