4Matic: definīcija, funkcijas un darbības princips

4Matic: definīcija, funkcijas un darbības princips

4Matic ir pilnpiedziņas sistēma, kas tiek uzstādīta Mercedes-Benz automašīnās. Tā ir Daimler AG pašmāju izstrādne. Tā tika izveidota sadarbībā ar Austrijas uzņēmumu Magna Steyr AG & Co KG. Šī sistēma pirmo reizi parādījās 1987. gadā, kad tika izlaists E-klases sedans W124. Šobrīd ir izlaistas jau vairākas 4Matic paaudzes.

Darbības princips

Galvenā atšķirība starp dažādām 4Matic paaudzēm slēpjas centrālā diferenciāļa konstrukcijā. Agrīnās sistēmās bija mehāniska diferenciāļa bloķēšana. Tā tika panākta, izmantojot divus hidrauliskos daudzdisku sajūgus. Sajūgu bloķēšana un atbloķēšana ļāva pilnībā atslēgt priekšējo asi. Pilnpiedziņas režīmā dzinēja griezes moments tika sadalīts starp priekšējo un aizmugurējo asi attiecībā 33:67 vai 50:50.  

Vēlāk 4Matic izstrādātāji kā centrālo diferenciāli ietvēra elektroniski bloķējamu vaļējo diferenciāli. Jauda tika pārdalīta, palēninot atsevišķus riteņus un/ vai pielāgojot dzinēja griezes momentu. Dažās modifikācijās ir iekļauti papildu daudzdisku sajūgi. Dzinēja griezes momentu var sadalīt starp priekšējo un aizmugurējo asi attiecībās 40:60, 45:55, 50:50 un citās.

4Matic iezīmes

Ražošanas sākuma gads Veids Diferenciāļu atšķirīgās iezīmes Mercedes-Benz modeļi, kas aprīkoti ar 4Matic
1987 Nepilna laika/pilna laika Ferguson centrālais diferenciālis ar bloķēšanu. Var bloķēt arī aizmugurējā riteņa diferenciāli. Priekšējais diferenciālis ir vaļējs. Е-Class W124, S124.
1997 Pilna laika Centrālais un starpriteņu diferenciāļi ir vaļēji. Tie visi ir elektroniski bloķējami. To veic ETS (vilces kontroles sistēma) vai ESP (stabilitātes kontroles sistēma). E-Class W210, W211, S210, S211; М-Class W163; S-Class W220, V220; C-Class W203, S203; R-Class W251, V251; Viano W639, V639.
2006 Tā saucamais iepriekš-bloķēšanas sajūgs (pre-lock clutch) tiek realizēts kā divdisku sajūgs, kas pastāvīgi iepriekš nospriegots ar šķīvjatsperi. Tas ieslēdzas, kad starpība starp priekšējās un aizmugurējās ass griezes momentu sasniedz 50 Nm. Ja ar to nepietiek, tad tiek aktivizēta ESP. CL-Class С216; S-Class W221, V221; C-Class W204, S204; GLK-Class X204; CLS-Class C218, X218; E-Class W212, S212. 
2006 Centrālajam un aizmugurējās ass diferenciāļiem ir daudzdisku sajūgi. Dzinēja griezes momenta pārdali veic arī stabilitātes kontroles sistēma. GL-Class X164.
2016 Centrālais diferenciālis ar daudzdisku sajūgu ļauj manuāli atslēgt priekšējo asi. E-Class C238 E53 AMG. 
Jūsu profils ir jūsu personīgais palīgs.

Ar to var izsekot automašīnas izdevumus, saglabāt servisa gramatiņu, detaļu maiņas grafiku, piezīmes un dokumentus.