Kas ir 4×4? Funkcijas un tehniskās specifikācijas

Kas ir 4×4? Funkcijas un tehniskās specifikācijas

4×4 ir vispārējs divasu transportlīdzekļu pilnpiedziņas sistēmas nosaukums. 

To parasti izmanto, lai apzīmētu Jeep automašīnu četru riteņu piedziņas modifikācijas. Tas nozīmē, ka dzinēja griezes momentu var pārdalīt uz visiem četriem riteņiem vienlaikus. 

Kā darbojas 4×4

Atkarībā no modeļa un izlaiduma gada Jeep ir aprīkoti ar šāda veida 4×4 piedziņu:

  • Nepilna laika: parasti griezes moments tiek pārvadīts uz aizmugurējo asi. Ja nepieciešams, autovadītājs var pieslēgt priekšējo asi. Lai sajūgtu abas asis tiek izmantots izciļņsajūgs, kas atrodas sadales kārbā.
  • Pilna laika: abu asu savienošanai tiek izmantots starpasu diferenciālis ar bloķēšanu. Griezes moments pastāvīgi tiek pārnests uz visiem četriem riteņiem vienlaikus.
  • Sadale pēc nepieciešamības: pēc noklusējuma transportlīdzekļa priekšējā ass ir dzenošā. Sistēma pieslēdz aizmugurējo asi tikai tad, ja priekšējie riteņi izslīd. Lai to izdarītu, tiek izmantots viskozais sajūgs vai daudzdisku berzes sajūgs. Tas sajūdz aizmugurējo asi ar kardānvārpstu, kas saņem griezes momentu no sadales kārbas, izmantojot hipoidālo pārvadu. Tā pastāvīgi rotē. Dažas modifikācijas ir aprīkotas ar papildu mehānisko sajūgu, kas ļauj atslēgt kardānvārpstu no sadales kārbas.

4×4 veidi un iezīmes

Nosaukums Piedziņas veids Atšķirīgās iezīmes Jeep modeļi, kas aprīkoti ar šāda veida piedziņu
Command-Trac Nepilna laika 4×4 var izmantot tikai uz slidenas virsmas.  Cherokee XJ, KJ, SJ; Comanche MJ; Wrangler YJ, TJ, JK, JL; Liberty KJ; Wagoneer SJ. 
Command-Trac II Sadales kārbas vadībai tiek izmantots slēdzis uz centrālās konsoles, nevis grīdā iemontēta svira. Liberty QC; Cherokee QC.
Rock-Trac Nav centrālā diferenciāļa. Riteņu diferenciāļi ir aprīkoti ar pneimatisko vai elektronisko bloķēšanu. Apakšējam pārnesumam ir attiecība 4:1, kas ļauj transportlīdzeklim uzbraukt ļoti stāvos kalnos. Wrangler Rubicon TJ, JK, JL; Wrangler Unlimited Rubicon TJ, JK, JL; Gladiator Rubicon JT.
Selec-Trac Pilna laika ar 2WD funkciju (atslēdz priekšējo asi) Vaļējam centrālajam diferenciālim ir elektroniska bloķēšana. Arī to var nobloķēt pēc nepieciešamības, nodrošinot fiksētu savienojumu starp asīm.   Dažās modifikācijās ir uzstādīts arī viskozais sajūgs. Wagoneer XJ; Grand Wagoneer; Gladiator SJ; Comanche MJ; Grand Cherokee ZJ, WJ; Liberty KJ.
Selec-Trac II Pilnpiedziņa (AWD) Pieejams berzes sajūgs, kuru var bloķēt. Liberty KK; Wrangler Sahara JL.
Quadra-Trac Pilna laika Lai pieslēgtu abas asis tiek izmantots palielinātas berzes diferenciālis vai viskozā sajūga diferenciāls. To var bloķēt pēc nepieciešamības.  Grand Cherokee ZJ; Wagoneer SJ.
Quadra-Trac II To elektroniski kontrolē palielinātas berzes centrālais diferenciālis ar gerotora sūkni, un to var bloķēt pēc nepieciešamības. Starpriteņu diferenciāļi ir vaļēji. Commander XK.
Quadra-Trac I Tam nav pazemināto pārnesumu rindas. Grand Cherokee WJ, WK, WK2; Commander XK. 
Quadra-Drive Centrālais diferenciālis ir palielinātas berzes diferenciālis ar gerotora sūkni. Grand Cherokee WJ
Quadra-Drive II Elektroniska priekšējo un aizmugurējo diferenciāļu bloķēšana Grand Cherokee WK, WK2; Commander XK.
Freedom Drive I Pilnpiedziņa (AWD) Elektromagnētisko sajūgu izmanto, lai pieslēgtu aizmugurējo asi, ja priekšējie riteņi izslīd.   Compass MK; Patriot MK
Freedom Drive II Ir pazemināto pārnesumu rinda. Patriot MK; Compass MK.
Active Drive I Aizmugurējās ass pieslēgšanai izmanto elektroniski vadāmu, daudzdisku berzes sajūgu. Papildu manuāls sajūgs ļauj pilnībā atslēgt kardānvārpstu.   Cherokee KL; Renegade.
Active Drive II Pastāv divas atsevišķas pazemināto pārnesumu rindas katrai asij. Cherokee KL;
Active Drive Lock Aizmugurējā diferenciāļa bloķēšana. Renegade Trailhawk; Compass MP, M6 Trailhawk.
    Jūsu profils ir jūsu personīgais palīgs.

    Ar to var izsekot automašīnas izdevumus, saglabāt servisa gramatiņu, detaļu maiņas grafiku, piezīmes un dokumentus.