Kas ir 4WD? Apraksts un darbības princips

Kas ir 4WD? Apraksts un darbības princips

4WD ir četru riteņu piedziņas sistēmu nosaukums, ko izmanto vairums autoražotāju. Līdztekus tiek izmantoti arī apzīmējumi AWD un 4×4. Četru riteņu piedziņas (4WD) automašīnās dzinēja griezes momentu var pārvadīt uz visiem četriem riteņiem vienlaikus. Tas palīdz uzlabot bezceļu caurgājību un vadāmību uz slidenām virsmām. Tiek uzlabota arī transportlīdzekļu manevrējamība, ļaujot autovadītājam pievarēt asus pagriezienus lielā ātrumā.

Kā darbojas 4WD

Sistēmas konstrukcija var atšķirties atkarībā no transportlīdzekļa, kurā tā ir uzstādīta. Kopējie elementi ir: sadales kārba, kardānvārpsta, priekšējie un aizmugurējie starpriteņu diferenciāļi un asu vārpstas.

Sadales kārba pārdala dzinēja griezes momentu starp asīm. Tās korpusā bieži tiek uzstādīts palēninošais pārnesums. Šo pārnesumu izmanto, kad ir nepieciešams ievērojami palielināt no dzinēja nākošo griezes momentu.

Atkarībā no 4WD veida priekšējo un aizmugurējo asi var savienot dažādos veidos. Automašīnās ar nepilna laika 4WD tiek uzstādīts slīdgredzens. To var ieslēgt ar pogu, kas iedarbina elektrodzinēju, vai ar sviru. Noteiktā stāvoklī slīdgredzens ieslēdz attiecīgos pārnesumus, tādējādi stingri savienojot asis. Rezultātā tās sāk griezties ar vienādu ātrumu, neatkarīgi no ceļa saķeres.

Pilna laika 4WD automašīnās  sadales kārba ietver centrālo diferenciāli. Tas var būt palielinātas berzes vai vaļējs diferenciālis. Pēdējais tiek bloķēts elektroniski, vai mehāniski. Tas ļauj pārdalīt dzinēja griezes momentu starp riteņiem ar labāku saķeri.

AWD gadījumā otro asi ieslēdz viskozais vai berzes sajūgs. To aktivizē gerotora sūknis vai elektrodzinējs.

4WD dažādās automašīnās

NosaukumsVeidsDarbības režīmiIezīmesAutomašīnas, kas aprīkoti ar šāda veida piedziņu
Command-TracPilna laika2WD: ir ieslēgta tikai aizmugurējā ass.4WD: abas asis ir stingri savienotas.Zems: ieslēgts 4WD un palēninošais pārnesums.N: abas asis ir atvienotas no sadales kārbas.Nav centrālā diferenciāļa.4WD var izmantot tikai bezceļa apstākļos.Lai pārslēgtos starp režīmiem, var izmantot sviru vai griežslēdzi.Jeep Cherokee XJ, KJ, SJ; Grand Cherokee ZJ; Comanche MJ; Liberty KJ; Wrangler YJ, TJ, JK, JL; Wagoneer SJ
M xDrivePilna laika ar 2WD funkciju (atslēdz priekšējo asi)4WD: aktīvs jaudas sadalījums starp asīm.Sport: pilnpiedziņa ar sporta iestatījumu.2WD: ir ieslēgta tikai aizmugurējā ass.Kā centrālais diferenciālis tiek izmantots daudzdisku berzes sajūgs ar elektronisko vadību. Tā bloķēšanas pakāpe ietekmē griezes momenta sadalījumu starp asīm. To noregulē ar stabilitātes kontroles sistēmu.BMW М5 F90. 
Quattro generation V Pilna laika  4WD  Asimetrisks palielinātas berzes Torsen T-3 diferenciālis sadala dzinēja griezes momentu noteiktā attiecībā. Bloķējoties tas spēj izlīdzināt riteņu griešanās ātrumu uz abām asīm.Audi RS4 B7 8ED; S6 C6 4FH.
Super SelectPilna laika ar 2WD funkciju (atslēdz priekšējo asi)2H: ir ieslēgta tikai aizmugurējā ass.4H: viskozais sajūgs ierobežo griezes momenta sadalījumu starp asīm.4HLc: centrālais diferenciālis ir bloķēts.2LLc: ieslēdzas centrālā diferenciāļa bloķētājs un palēninošais pārnesums.Sadales kārba piedāvā trīs darbības režīmus un pazeminošo pārnesumu rindu. Iekšpusē ir uzstādīts starpasu bloķēšanas diferenciālis ar viskozo sajūgu. Iespējama arī mehāniskā bloķēšana.Mitsubishi L200 KA, KB; Pajero Sport KH, KG; Pajero Pinin V60.
Jūsu profils ir jūsu personīgais palīgs.

Ar to var izsekot automašīnas izdevumus, saglabāt servisa gramatiņu, detaļu maiņas grafiku, piezīmes un dokumentus.