Quattro ir pastāvīga pilnpiedziņas sistēma, kas tiek uzstādīta Audi automašīnās ar šķērsvirziena dzinēja izkārtojumu. Tas pirmo reizi parādījās 1980. gadā. Mūsdienās vairumā Audi modeļu tā tiek piedāvāta vai nu standarta komplektācijā vai kā papildu izvēle. Quattro ļauj uzlabot transportlīdzekļa bezceļa caurgājību nelīdzenā apvidū un uzlabot tā dinamiku.
Kā darbojas Quattro
Galvenās šīs sistēmas komplektējošās daļas ir:
- Pārnesumkārba: tā pielāgo dzinēja griezes momentu atbilstoši izvēlētajam braukšanas režīmam un pārvada griezes momentu uz citām transmisijas daļām.
- Sadales kārba ar centrālo diferenciāli: tā sadala dzinēja griezes momentu starp priekšējo un aizmugurējo asi.
- Galvenie pārvadi: tie palielina riteņiem nodoto griezes momentu.
- Starpasu diferenciāļi: tie sadala griezes momentu starp kreiso un labo riteni.
- Piedziņas vārpsta: tā savieno sadales kārbu un aizmugurējo galveno pārvadu.
- Priekšējā piedziņas vārpsta: tā pārvada griezes momentu no sadales kārbas uz priekšējo galveno pārvadu.
Vairumā Audi modeļu kā centrālo diferenciāli izmanto Torsen vai vainagrata pašbloķējošu diferenciāli. Normālos braukšanas apstākļos dzinēja griezes moments tiek sadalīts starp priekšējo un aizmugurējo asi proporcijā 40:60. Ja ritenis sāk slīdēt, lielākā daļa griezes momenta tiek pārnesta uz asi, kurai ir labāka saķere. Griezes momenta attiecība starp priekšējo un aizmugurējo asi var būt, piemēram, 15:85, 20:80, 80:20, 70:30 vai 75:25.
Quattro iezīmes
Sistēmas paaudzes | Diferenciāļa veids | Izlaiduma gads | Audi modeļi, kas aprīkoti ar šo sistēmu | ||
Starpasu | Aizmugurējās ass | Priekšējās ass | |||
I | Vaļējs ar mehānisku bloķēšanu | Vaļējs ar mehānisku bloķēšanu | Vaļējs bez bloķēšanas | 1981 | Quattro 85; 80 B2; Coupé 81, 85 |
II |
Simetrisks, pašbloķējošs Torsen Т-1 |
1988 | 100 C3 44, 44Q; 80 B4 8C2, 8C5; 90 B3 89, 89Q, 8A; S2 B4; A6 C4 4A5 | ||
III |
Simetrisks, pašbloķējošs Torsen Т-1 |
1988 | V8 441, 442, 4C2, 4C8 | ||
IV | Vaļējs ar elektronisku bloķēšanu | 1995 | A4 B5 8D5; A6 C5 4B5; A8 D3 4E2, 4E8 | ||
V | Asimetrisks, pašbloķējošs Torsen Т-3 | 2006 | RS4 B7 8ED; S6 C6 4FH | ||
VI |
Asimetrisks, pašbloķējošs, vainagrata |
2010 | RS5 8T; A7 4A, 4G |
Tipiski Quattro darbības traucējumi
- Diferenciāļu zobrati ātri nodilst.
- Braucot pa nelīdzeniem ceļiem, var tikt bojāti kardāna krusteņi.
- ABS devēja atteice izraisa diferenciāļa elektroniskās bloķēšanas traucējumus.
Komentēt